single.php

Persbericht Gemeente Hengelo: Herinrichting binnenstad begint vruchten af te werpen Binnenstadscijfers tonen stijging waardering binnenstad

06-03-20, 04:00
HENGELO

Hengelo, 6 februari 2020

Herinrichting binnenstad begint vruchten af te werpen

Binnenstadscijfers tonen stijging waardering binnenstad

De waardering voor de binnenstad stijgt. Dit blijkt uit de jaarlijkse binnenstadspeiling onder leden van het Hengelopanel in 2019. Net als in voorgaande jaren zijn er tien aspecten voorgelegd. Ten opzichte van een jaar eerder zijn er zeven van de tien aspecten hoger beoordeeld. In tegenstelling tot de voorgaande jaren krijgt de binnenstad in het algemeen en sfeer en gezelligheid nu een (nipte) voldoende. In zijn algemeenheid is de peiling van 2019 positiever. Voorzichtig kan de conclusie getrokken worden dat de herinrichting daaraan een belangrijke bijdrage levert.

In 2018 is de uitvoering van het Actieplan voor een Vitale Binnenstad van start gegaan. De herinrichting van de Enschedesestraat en Langestraat is inmiddels afgerond. Het wonen in de binnenstad is versterkt door de realisatie van woningen in het Telgenflat en krijgt ook een impuls door de verbouwing tot appartementen in de Bataafse Kamp en Badhuis/Ariënsschool. Het nieuwe stadhuis is inmiddels vol in bedrijf en is een magneet voor bezoekers en stimuleert het bezoek van ambtenaren aan de binnenstad. Deze en andere ontwikkelingen moeten bijdragen aan een levendige en vitale binnenstad en daarmee aan een betere waardering voor de binnenstad. De winkelleegstand is nog wel een bron van zorg. Een compactere binnenstad moet op termijn de leegstand verminderen. Wethouder Gerard Gerrits: Er is ontzettend veel gebeurd de afgelopen twee jaar. ‘De peiling laat zien dat wij op de weg terug zijn. Daar ben ik erg blij mee. Maar we blijven realistisch en van achterover leunen is geen sprake. Samen met de binnenstadspartners blijven wij de schouders eronder zetten!’

Neerwaartse trend gekeerd

Ten opzichte van 2018 vinden ondervraagden dat de binnenstad vooruit is gegaan. Het gaat hier om 25% in 2019 ten opzichte van 13% in 2018. Ook de verwachtingen voor het komen jaar zijn positief: 25% verwacht dat de binnenstad verder vooruit gaat. Deze waarderingen zijn fors gegroeid sinds 2017. Net als in voorgaande jaren zijn er tien, meer algemene, aspecten voorgelegd. De kwaliteit van de warenmarkt scoort hiervan het beste (7,0) gevolgd door parkeervoorzieningen voor de fiets (6,9). Inwoners waarderen groen in de binnenstad (5,4) en de variatie in het winkelaanbod (5,2) het laagst. Twee ‘onvoldoendes’, terwijl dat er in 2018 nog vier waren. Ten opzichte van een jaar eerder zijn er zeven van de tien aspecten hoger beoordeeld. Gemiddeld over alle tien aspecten is de beoordeling met 0,3 ‘rapportcijferpunt’ gestegen. De neerwaartse trend van de afgelopen jaren lijkt hiermee omgebogen.

Hoge waardering horeca-, evenementen- en cultuuraanbod

Inwoners bezoeken vooral de binnenstad op zaterdag (44%) met winkelen als het voornaamste doel, gevolgd door een bezoek aan de warenmarkt. Horeca-, culturele voorzieningen en evenementen (Metropool, Schouwburg, bibliotheek en bioscoop) worden nog steeds goed bezocht. De inwoners van Hengelo waarderen de culturele voorzieningen hoog. De hoogste waardering is voor de bibliotheek (8,4), Metropool (8,1) en Schouwburg (8,0) volgen. Het hoogst gewaardeerde evenement is het BAM! festival met een 8,3.

Reacties van binnenstadspartners

De binnenstadspeiling is ook besproken met een aantal binnenstadspartners. Hun reacties:

Peter Bebseler, voorzitter van de Stichting Centrummanagement Hengelo:
‘Dit is echt goed nieuws en ook een bevestiging van wat wij tot nu toe zelf horen. Het sterkt ons gevoel dat wij met de juiste dingen bezig zijn. Wij zijn er nog lang niet maar wij zitten nu middenin een positieve transitie van de binnenstad. Dat was natuurlijk al langer hoorbaar maar nu wordt dat ook langzaamaan voor iedereen zichtbaar en dat spreekt toch meer aan. En met oog op de onlangs in gang gezette BIZ procedure is dit een mooi stukje PR. Met de juiste betrokken- en bevlogenheid van alle partijen ben ik ervan overtuigd dat wij deze trend gaan doorzetten.’

Maarten Schuurman, voorzitter van Hengelo Promotie: ‘Overal om me heen hoor ik steeds meer positieve geluiden over de binnenstad. En dat doet goed’. Hengelo mag zich terecht een echte evenementenstad noemen, zo blijkt uit de peiling. De verschillende evenementen werden ook dit jaar weer goed bezocht en hoog gewaardeerd. Schuurman: ‘Hengelo heeft een ruim aanbod aan evenementen met een brede programmering. Er is voor iedereen het hele jaar door wel iets te doen. Het is mooi om te zien dat alle evenementen met een dikke voldoende gewaardeerd worden! Dat is geheel terecht een groot compliment aan alle evenementenorganisatoren die zich jaar in jaar uit keihard inzetten. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van onze (binnen)stad’.

Berto Mulder, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hengelo: ‘De binnenstad is aantrekkelijker en uitnodigender geworden. Hopelijk heeft dit ook een positieve invloed op de horeca in de binnenstad. Mensen die sneller een terrasje pakken en blijven hangen in de binnenstad na een middag winkelen. Ook de parkeergelegenheid aan de Kloosterhof, zoals volgens afspraak gerealiseerd, draagt wellicht bij aan het feit dat de binnenstad makkelijker te bereiken is. Ik verwacht dat dit voor de avondhoreca ook positief uitpakt.’

Ook lid worden van het HengeloPanel?

Het HengeloPanel is een grote groep inwoners, die een aantal keren per jaar via internet een vragenlijst van de gemeente invult. Zo weet de gemeente wat inwoners vinden van het gemeentelijk beleid. Iedere Hengeloër van 18 jaar of ouder kan lid worden van het HengeloPanel. Meer informatie staat op www.hengelopanel.nl.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, telefoon (074) 245 9099.

Reacties:
Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.