single.php

Bericht van SCH voorzitter Roland Schwind

 05-12-17, 06:59
Waar komt dat toch vandaan, die hetze van de Tubantia tegen Hengelo, vraagt Roland Schwind (voorzitter SCH) zich regelmatig af. Hij schrijft erover aan de binnenstadondernemers.

Beste binnenstadsondernemers,

 

Waar komt dat toch vandaan, vraag ik mij regelmatig af, die hetze van de Tubantia de laatste tijd tegen Hengelo. Vooral de voortdurende Hengelo vs. Enschede-items storen mij in hoge mate. Kennelijk heeft de redactie in Enschede dit enige tijd geleden als prominent thema voor een bepaalde periode gekozen. De redactie van Tubantia in Hengelo was er desgevraagd ook erg verbaasd over; hoe bijvoorbeeld de 13 miljoen aan publieksgeld voor de binnenstad net zo makkelijk wordt weggezet tegen 150 miljoen aan private investeringen aan de Boulevard in Enschede, tegen beter weten in. En die laatste bleken ook nog eens uitgestelde investeringen te zijn geweest van 8 jaar geleden. In diezelfde vergelijking is ook niet de 42 miljoen voor het nieuwe stadskantoor van Hengelo besproken, of investeringen in Hart van Zuid van een slordige 50 miljoen, of de (private) investeringen in de Telgenflat, om maar wat te noemen. Maar ook bijvoorbeeld het dankbaar en bij herhaling citeren van een Twentse makelaar, onder de veel te suggestieve conclusietrekking dat mensen tegenwoordig liever in Enschede dan in Hengelo wonen, past in deze reeks.

 

Het gaat mij er hier niet om de hoogse bieder te willen zijn, waarbij in het eerste vergelijk de miljoenen over elkaar heen rollen. Het gaat mij wel om een stukje eerlijke journalistiek, daar lijkt bij TC Tubantia echter steeds minder sprake van te zijn. Blijkbaar wil men voorlopig toch vooral aan het hoofdthema (Hengelo vs. Enschede) vasthouden, en hoe ze Hengelo daarbij zo negatief mogelijk kunnen afschilderen. Maar waarom toch dat afzetten tegen elkaar? Je ziet het wel vaker bij het ‘kleine broertje’ versus ‘grote broer’-syndroom. Zoals Oostenrijk/Nederland versus Duitsland, België versus Nederland, Heracles versus FC Twente; waarbij het kleine broertje zich toch vaak wat nadrukkelijker afzet tegen de grote broer. De kleine broer ervaart daarbij de onderlinge rivaliteit doorgaans ook wat heviger, en wordt de grote broer meer dan eens van (misplaatste) arrogantie beticht. Maar bij Hengelo vs. Enschede lijkt het net andersom te zijn. Op de redactie van de Tubantia in Enschede lijkt er in ieder geval op de één of andere manier nog erg veel oud zeer jegens Hengelo, en blijkbaar vindt men nu de tijd rijp voor een soort afrekening.

 

Begrijp mij goed, ik zal Enschede feliciteren met zaken waar het goed mee gaat, kan ook handig zijn voor het Twentse imago. Maar Enschede is een andere stad met een ander profiel dan Hengelo. Ik heb er in ieder geval geen enkele behoefte aan om bij te dragen aan één of andere Hengelo vs. Enschede-hetze. Laat Hengelo zich vooral richten op waar het goed in is en kan zijn, ook aansluitend op wat uit haar DNA/identiteit komt (en waarover binnenkort meer), en op basis daarvan een duidelijk(er) profiel kiezen. Daarvoor hoef je je niet ten opzichte van anderen af te zetten.

 

Als samenwerkende partners (SCH, Bureau Hengelo, SVH en de gemeente) weet ik dat wij het afgelopen jaar bergen werk hebben verzet en voor mijn gevoel echt op de goede weg zijn in Hengelo. Dat duidelijke profiel zetten wij nu neer, de transformatie van de binnenstad wordt de komende jaren in fysieke zin heel goed zichtbaar. Wij merken tegelijkertijd ook een (zij het hier en daar nog wat aarzelende) verandering van houding (ten positieve wel te verstaan) van investeerders en ondernemers. De stemming voor het nieuwe marktplein hebben wij net achter de rug, waar duizenden Hengeloërs de moeite hebben genomen om, vaak door weer en wind, hun voorkeursstem uit te brengen. Achteraf bezien zou ik alle criticasters hebben willen aanraden om eens een middag in dit stemlokaal aanwezig te zijn, het (hernieuwde) positivisme dat wij daar hebben geproefd van heel veel Hengeloërs was erg mooi om te zien. En dat laten wij echt niet allemaal kapot schrijven door de plaatselijke krant. Misschien is juist dit positieve elan (frisse Hengeler weend?), wat nu voorzichtig weer zijn weg begint te vinden in de Hengelose binnenstad, een doorn in het oog van een paar journalisten die kennelijk nog een rekening te vereffenen hebben.

 

Nu snap ik ook wel dat een krant als TC Tubantia de laatste jaren sterk heeft moeten inkrimpen, wat vaak de kwaliteit niet ten goede komt. Maar na de column van Michel Hasselerharm dit weekend in TC Tubantia begin ik zo langzamerhand te geloven dat ook de Hengelo-redactie ‘om’ is en al dan niet gedwongen zich definitief achter de optocht van negatieve berichtgeving over Hengelo is gaan scharen. Waar diezelfde Hasselerharm vorige week nog toegaf zich ook enorm te irriteren aan de eenzijdige, tendentieuze en zelfs onware verhalen ‘vanuit Enschede’, en aangaf daaromtrent zelfs een brief vanuit de Hengelo-redactie te willen sturen, maakte hij het zelf dit weekend in zijn column ook weer eens te bont. Hij durfde daarin te suggereren dat bij de stemming voor het marktplein (onder notarieel toezicht nota bene!) niet de meeste stemmen zouden gelden, maar de voorkeur van de SCH, SVH en Bureau Hengelo. En daarmee ons allen als onbetrouwbaar wegzet. Vanuit emotie had ik zelfs al een hele flauwe “Het schijnt…???- anekdote over Michel Hasselerharm bedacht, ter illustratie van hoe makkelijk het is zaken te insinueren en een eigen leven te laten leiden. Ik heb daar bij nader inzien toch maar van afgezien omdat ik verre van dat niveau wil blijven.

 

Beste binnenstadsondernemers, ik ben er vast van overtuigd dat wij met z’n allen met een goed proces bezig zijn richting toekomst(bestendige) binnenstad Hengelo, en laten we er vooral op een zo positief mogelijke manier en in gezamenlijkheid met onze partners in gaan staan en er iets moois van maken. De Tubantia heeft de afgelopen periode (te) vaak bewezen juist het tegenovergestelde na te streven, wij zullen hier op gepaste wijze in de (nabije) toekomst rekening mee houden. In ieder geval hebben voornoemde samenwerkende partners besloten om de primeur van de bekendmaking van het winnende ontwerp voor het marktplein, in tegenstelling tot eerdere berichten, niet aan het Tubantia-geliëerde Hengeloos Peil te ‘gunnen’. Wij rekenen op jullie begrip.

Eén en ander zal best een tegenreactie oproepen van de kant van Tubantia, het zij dan maar zo.

De hele inhoud van bovenstaande wordt overigens volledig onderschreven door Wouter Reinders (Bureau Hengelo) en Niels Versteeeg (Stichting Vastgoed Hengelo).

 

Mochten jullie nog aanvullende vragen hebben, jullie weten mij te vinden.

 

Met vriendelijke groet,

Roland Schwind

Reacties:

Johan Leurink - 10-12-17, 13.49

Domme man...

Reageer

Joop Nijenhuis - 07-12-17, 16.01

Erg goed verhaal Roland. Laten we trots zijn op al onze steden in Twente en als we al willen vergelijken laat Tubantia dan Twente met andere regio's vergelijken. Ik ben er ook van overtuigd dat mensen veel liever positief lezen over hun eigen streek en stad dan vanuit een misplaatst wij-zij gevoel. Jammer dat dit nog niet bij iedereen van de Tubantia is doorgedrongen.

Reageer

Coen - 07-12-17, 00.10

Alles wat beslist wordt krijgt tegengas ! Zet er gewoon iets neer wat top is! Roland vol gas

Reageer

Johan Kruiskamp - 06-12-17, 17.34

Perfect verhaal.

Reageer

Hans Hagedoorn - 06-12-17, 16.08

Touché

Reageer

Leo Lubbers - 06-12-17, 11.07

Mooi stuk Roland. Dit is een positief klopje op de schouder voor eenieder, die de moeite heeft genomen om een stem uit te brengen.

Reageer

Harm - 05-12-17, 23.41

Prima stuk Roland! Dank voor de tomeloze inzet, aan jou en de rest van alle betrokkenen.

Reageer

Marco Leus - 05-12-17, 21.40

Mooi verwoord Roland ga zo door ! !

Reageer

Jan Romer - 06-12-17, 08.29

Roland mag ik het de inhaal slag noemen is begonnen. We moeten onze paraplu over geheel Hengelo uitslaan en kijken waarin zijn we goed en welke aanvullingen moeten er komen om Hengelo strategisch weer beter op de kaart te zetten voor onze bezoekers en er voor zorgen, dat bedrijven hier zich gaan vestigen.

Mijn idee is: Kijk naar het verleden wees innovatief en voer een transformatie uit b.v. in de retail ga naar meer gespecialiseerde eenmanszaken van een midden/hoger niveau. Zorg voor een horeca plein ( o.a. dag en nacht horeca) . Voor Hengelo is maak industrie zeer belangrijk, kijk in de historie ( o.a. Stork - Thales). Maar kijk naar de markt bewegingen in de verschillende sectoren van de industrie en haak aan. Belangrijk is onderscheiden t.o.v. andere gebieden. We moeten er wel voor zorgen om de regio Twente gezamenlijk sterk te houden voor nu en in de toekomst. Dus Almelo, Hengelo en Enschede moeten een blok vormen naar buiten toe.

Dit is nog een mooie uitdaging op de korte en langer termijn.

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.